Paradoks wyboru

Paradoks wyboru

dlaczego więcej oznacza mniej

Autor: Barry Schwartz

wydawnictwo: PWN
data wydania: 29 maja 2013
ISBN: 9788301173197
liczba stron: 288

Niezależnie od tego, czy kupujemy parę dżinsów, wybieramy dalekobieżnego przewoźnika, zapisujemy się do wybranego lekarza, czy szukamy emerytalnego planu oszczędnościowego, codzienne decyzje - od tych prozaicznych do gruntownych wyzwań - stają się coraz bardziej skomplikowane z powodu przytłaczającej obfitości wyboru, z którą musimy się zmierzyć. Przyjmujemy, że więcej możliwości oznacza lepsze decyzje i większą satysfakcję. Ale miejmy się na baczności, obciążając nasz wybór wielością opcji. Może ona sprawić, że zaczniemy kwestionować podejmowane przez nas decyzje, zanim jeszcze je podejmiemy. Nadmiar możliwości wyboru bywa źródłem nierealistycznych oczekiwań i poczucia winy po podjęciu decyzji.

W Paradoksie wyboru Barry Schwartz wyjaśnia, dlaczego wielość opcji może okazać się szkodliwa dla naszego samopoczucia. Dokonując syntezy współczesnych badań z zakresu nauk społecznych, dowodzi słuszności sprzecznego z intuicją stwierdzenia, że wyeliminowanie wyborów może znacznie zmniejszyć odczuwany przez nas stres i niepokój. W przystępnej, ciekawej i pełnej anegdot narracji autor oferuje praktyczne rady dotyczące tego, jak zmniejszyć liczbę opcji do jej rozsądnego rozmiaru, jak wypracować w sobie dyscyplinę koncentrowania się tylko na ważnych decyzjach, a jak ignorować całą resztę, i wreszcie, jak czerpać satysfakcję z wyborów, których rzeczywiście dokonujemy.
 

Szukaj



Biblioteka marketera

Partnerzy Serwisu

Levitah Design